Nabór zakończono.

Opis

Serdecznie zapraszamy na warsztaty kostiumowo–krawieckie, poświęcone nauce projektowania i wykonywania kostiumu historycznego.

Propozycja warsztatów skierowana jest do uczniów i studentów szkół oraz uczelni artystycznych, a także osób, które pracują już przy realizacji kostiumów (np. przy produkcjach filmowych czy w grupach rekonstrukcyjnych) lub planują zająć się tym w przyszłości. W ramach zajęć zaprezentowany zostanie proces poszukiwania inspiracji oraz rozrysowania projektu kostiumu, indywidualnie dla każdej osoby. Omówione zostaną także techniki zdobnicze (każdy z uczestników spróbuje również pracować wykorzystując te techniki), a zwieńczeniem będzie samodzielne uszycie stroju historycznego. Proponowane zajęcia pragniemy poświęcić kostiumowi średniowiecznemu, z uwzględnieniem sukni wikińskiej.

Koszt warsztatów (z uwzględnieniem materiałów): 250 zł

Termin i miejsce

Zajęcia odbywać się będą w pracowni w Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu w dniach:

01 sierpnia (czwartek) w godzinach 10:00 – 14:00
06 sierpnia (wtorek) w godzinach 10:00 – 14:00
08 sierpnia (czwartek) w godzinach 10:00 – 14:00
13 sierpnia (wtorek) w godzinach 10:00 – 14:00

Prowadzący

Maria Duffek – scenografka, kostiumografka, dekoratorka wnętrz, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Historyk sztuki, także absolwentka Policealnej Szkoły Projektowania Ubioru. Pracę zawodową rozpoczęła w 1991 roku, zajmując się kostiumami i scenografią do filmów reklamowych, odpowiadała za dekorację wnętrz w debiutanckiej „Przystani” Jana Hryniaka i Arkadiusza Tomiaka, za kostiumy w dokumencie „Cybulski. Ostatnia podróż” Joanny Kawalec i Jolanty Popielarz. Fabularnym projektem, do którego Maria Duffek samodzielnie przygotowała scenografię, było „Jutro będzie niebo” w reżyserii Jarosława Marszewskiego z 2001 roku. W swojej karierze artystka pracowała przy ponad 80 produkcjach, również międzynarodowych, wśród których znalazły się m. in. polsko-rosyjska koprodukcja „Break Point” w reżyserii Marka Nowickiego (2002), niemieckie „Tage des Sturms” (2003) i „Die Kinder der Flucht” (2006), rosyjski serial „Diversant. Koniec wojny” (2007 – zdjęcia powstawały na zamku Czocha oraz we Wrocławiu, m. in. na ulicach Kurkowej i Ptasiej), seriale polskie i zagraniczne: „Fala zbrodni”, „Skorumpowani”, „Kontrigra”, „Zasada przyjemności”; międzynarodowa koprodukcja „Ogłuszeni ciszą – spotkanie nad Łabą”; scenografia do filmu „Loving Vincent” została nagrodzona Polską Nagrodą Filmową Orły 2018.

Program

Program:

  1. Historia kostiumów filmowych z magazynu Centrum Technologii Audiowizualnych.
  2. Projektowanie, według wzorów historycznych zaczerpniętych z malarstwa i innych dostępnych źródeł, strojów nawiązujących do konkretnego okresu historycznego i określonej tradycji narodowej;
  3. Wybór kroju odpowiadającego konkretnej sylwetce osoby biorącej udział w warsztatach;
  4. Nauka doboru tkanin na kostium zasadniczy i dodatków do niego;
  5. Nauka technik szycia archaicznymi metodami (w przypadku kostiumu sprzed XIX wieku);
  6. Wykonanie wszystkich elementów kostiumów tak, aby uzyskany ostatecznie efekt imitował archaiczny wygląd konkretnej części ubioru, co jest niezbędne przy pełnym odtworzeniu odzieży historycznej – np. przy tworzeniu pasa słuckiego, kontusza, gotyckiej sukni europejskiej czy sukni wikińskiej oraz innych elementów kostiumów historycznych;
  7. Farbowanie tkanin różnorodnymi, pochodzącymi z wielu kultur, technikami – zarówno na zimno jak i na ciepło, barwnikami naturalnymi, z użyciem wosku, odbarwiaczy, transferów rozpuszczalnikowych i roślinnych, lodu itp.;
  8. Malowanie tkanin, w celu uzyskania zarówno kopii tkaniny historycznej, jak i wykreowania zupełnie nowego, autorskiego efektu własnego projektu;
  9. Patynowanie, dodawanie światłocienia w tkaninie.
info_circle

W związku z licznymi pytaniami, dotyczącymi przesyłania zgłoszeń oraz przebiegu naboru uczestników kursów i warsztatów, zebraliśmy poniżej kilka najważniejszych informacji.

1. Czy wysłanie formularza jest jednoznaczne z przyjęciem na warsztaty?
2. Jakie warunki muszę spełnić, by zostać przyjętą/tym na warsztaty?
3. Czy kolejność nadsyłania zgłoszeń ma znaczenie?
4. Czy mogę aplikować na kolejną edycję warsztatów, jeśli wcześniej nie zostałam/łem przyjęty?
5. Kiedy otrzymam informację o wynikach naboru?
1. Czy wysłanie formularza jest jednoznaczne z przyjęciem na warsztaty?

Wysłanie formularza stanowi zgłoszenie na warsztaty, ale nie jest jednoznaczne z przyjęciem na zajęcia. Po zakończeniu naboru, do wszystkich osób wysyłamy informację o jego wynikach.

2. Jakie warunki muszę spełnić, by zostać przyjętą/tym na warsztaty?

Warunki dla uczestników określone są w opisie warsztatów. Niestety, mamy ograniczoną ilość miejsc i nie możemy przyjąć wszystkich zainteresowanych. Decyzję o przyjęciu na warsztaty podejmują sami prowadzący, którzy starają się stworzyć spójną lub dopełniającą się grupę pod kątem umiejętności i doświadczenia.

3. Czy kolejność nadsyłania zgłoszeń ma znaczenie?

Nie, o przyjęciu na warsztaty nie decyduje data wysłania zgłoszenia, o ile zgłoszenie jest wysłane w terminie.

4. Czy mogę aplikować na kolejną edycję warsztatów, jeśli wcześniej nie zostałam/łem przyjęty?

Tak, oczywiście. Mamy nadzieję, że w naszej ofercie prędzej czy później każdy znajdzie coś dla siebie.

5. Kiedy otrzymam informację o wynikach naboru?

Dzień po zakończeniu naboru staramy się rozesłać wszystkie informacje o jego wynikach. Zdarza się jednak, że ilość chętnych jest znaczna, co nas bardzo cieszy, ale też może opóźnić o 1, maksymalnie 2 dni wysyłkę maili.

Polecane szkolenia:

Menu