Ponad 100 kostiumów z najbardziej znanych polskich filmów odrestaurowano w CeTA

Ponad setka najpiękniejszych kostiumów z filmów zrealizowanych w Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu została odrestaurowana w Centrum Technologii Audiowizualnych, które jest spadkobiercą WFF. Swój dawny blask odzyskały m.in. stroje z kultowej komedii „Sami swoi” oraz pozostałych części trylogii Sylwestra Chęcińskiego, serialu „Czterej pancerni i pies”, a także filmów „Wielki Szu”, „Lalka” i „Rękopis znaleziony w Saragossie”.

Projekt renowacji zapoczątkowany został pod koniec 2013 r. Przygotowanie całej, bogatej kolekcji kostiumów przebiegało w dwóch etapach. Początkowo odnowionych zostało 40 strojów, obecnie zakończył się II etap, po którym gotowe są już 104 kostiumy, z 26 filmów i seriali, w tym m.in. „Sami swoi”, „Nie ma mocnych”, „Kochaj albo rzuć”, „Czterej pancerni i pies”, „Stawka większa niż życie”, „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Lalka”, „Popiół i diament”, „Nóż w wodzie”, „Wielki Szu” i „Na srebrnym globie”.

– Spośród niemal 16.000 strojów, które zgromadzone są w magazynie CeTA, wybraliśmy te najpiękniejsze, najcenniejsze i najbardziej rozpoznawalne, a następnie dzięki wielomiesięcznej pracy zespołu, złożonego ze scenografek, kostiumografek, charakteryzatorek i garderobianych, związanych z byłą Wytwórnią, odrestaurowaliśmy je i przywróciliśmy im dawny blask. Powstała wyjątkowa kolekcja, która w niezwykle ciekawy i atrakcyjny sposób przybliża historię polskiego kina – mówi dr Robert Banasiak, dyrektor Centrum Technologii Audiowizualnych. W projekcie renowacji kostiumów i peruk udział wzięły także słuchaczki Policealnego Niepublicznego Studium Fryzjerstwa Filmowego i Kreatywnego, pod kierunkiem Lili Schneider.

Oprócz kostiumów odnowiono również część rekwizytów filmowych m.in. lektykę z „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, a także obrazy z „Giuseppe w Warszawie”, malowane w filmie przez Zbyszka Cybulskiego. Projekt renowacji współfinansowany był ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Menu