Muzyka z polskich kryminałów na płycie CD!

Kolejne materiały z archiwalnych taśm dźwiękowych z naszych zbiorów trafiły na płytę! Tym razem będzie można posłuchać ścieżek dźwiękowych autorstwa Adama Walacińskiego skomponowanych do dwóch kryminałów – „Dwóch panów N” Tadeusza Chmielewskiego oraz „Dotknięcia nocy” Stanisława Barei.

Grafika Www

Dwa pierwsze polskie filmy kryminalne dzieliło wiele: od pomysłu na fabułę, poprzez rozwiązania formalne, aż po jakość gry aktorskiej. Jedną z wspólnych cech była muzyka Adama Walacińskiego. Teraz nagrania z „Dwóch panów N” Tadeusza Chmielewskiego oraz „Dotknięcia nocy” Stanisława Barei ukazują się na płycie CD.

Adam Walaciński na początku lat 60. miał już spore zasługi na polu muzyki ilustracyjnej pisanej z myślą o filmach fabularnych („Baza ludzi umarłych”, „Matka Joanna od aniołów”) i krótkim metrażu („Kineformy”). Był artystą niespokojnym, poszukującym i atrakcyjnym dla filmowców. Zarówno muzykę do „Dwóch panów N” jak i „Dotknięcia nocy” oparł o zapadające w pamięć, flirtujące ze światem jazzu motywy przewodnie, które z właściwą sobie inwencją przetwarzał na różne sposoby. Podobnie jak w wypadku m.in. późniejszych kompozycji do „Czterech pancernych i psa” mamy do czynienia z materiałem kolorowym, pełnym zmian nastroju, hołdującym formule muzyki filmowej ze złotej ery Hollywood.

Nagrania z obu filmów ukazują się na płycie po raz pierwszy, zremasterowane z oryginalnych taśm z archiwum wrocławskiego Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA („Dwaj panowie N”) i warszawskiej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych („Dotknięcie nocy”). W książeczce dołączonej do płyty znalazł się szkic na temat filmów i muzyki oraz fotosy z planu zdjęciowego. Płyta kontynuuje wspólną serię wydawniczą CeTA i GAD Records, prezentującą najciekawsze nagrania muzyki filmowej z archiwów dawnej Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu.

Menu
Skip to content