Niezwykła kosmiczna przygoda Astry w CeTA!

W Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu trwają zdjęcia do animacji „Astra” w reżyserii Michała Łubińskiego. Produkcja realizowana jest w tradycyjnej technice animacji poklatkowej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, a główną rolę w filmie gra lalka o wysokości zaledwie 15 cm, która robi ponad 60 różnych min i ma swojego sobowtóra.

CeTA Astra Plan 1 1 1024x682

„Astra” to krótkometrażowy projekt, który w 2018 r. otrzymał specjalne wyróżnienie Centrum Technologii Audiowizualnych podczas pitchingu w ramach Animarkt Stop Motion Forum w Łodzi. – W ten sposób od kilku już lat wspieramy twórców animacji poklatkowej, umożliwiając im skorzystanie m.in. z naszych hal zdjęciowych i zaplecza produkcyjnego. Finalnie zostaliśmy także producentem filmu – mówi Robert Banasiak, dyrektor CeTA.

„Astra” to uniwersalna historia o siostrzanej miłości, wielkich przygodach i o nieuniknionych trudnościach życia. Główną bohaterką animacji jest 6-letnia Astra, która próbuje powstrzymać siostrę przed udziałem w niebezpiecznej misji. Kiedy jednak Anna potrzebuje pomocy, mała dziewczynka bez wahania sama wyruszy w kosmos.

Postaci do animacji Michała Łubińskiego zostały stworzone od podstaw, czyli od autorskich rysunków reżysera. Później opracowano projekt wykonawczy, według którego powstały animacyjne lalki, które będą w stanie zagrać jak najwięcej ujęć i dubli. Pracę tę wykonał zespół łódzkich lalkarzy w składzie: Piotr Knabe, Dariusz Kalita, Agnieszka Mikołajczyk i Agnieszka Smolarek. Następnie kostiumerki Beata Jarmuż-Socha i Anna Szcześniak zadbały o miniaturowe stroje. Tworzenie lalek to przede wszystkim precyzyjna praca manualna, jednak bryła głowy u małych aktorów została wykonana w technice druku 3D. Pozwoliło to na sprawniejsze zaprojektowanie i wydrukowanie wymiennych elementów twarzy, przyczepianych na małe magnesy, dzięki którym bohaterowie filmu mają bardzo bogatą mimikę. Druki 3D zostały użyte także w procesie tworzenia scenografii i rekwizytów, jako uzupełnienie pracy manualnej. Przedmioty dnia codziennego zostały zeskalowane do maleńkich rzeźb i np. telefon ma zaledwie 2,2 na 6 cm, a krzesło wysokość 18 cm. Wykonaniem elementów zajmuje się zespół pod kierunkiem Jacka Spychalskiego ze Studia Animacji CeTA, który między innymi pracował przy nagrodzonym Oscarem „Piotrusiu i wilku” w reżyserii Suzie Templeton.

Zdjęcia do filmu realizowane są w hali Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu, z wykorzystaniem wykonanych dekoracji i rekwizytów, a także greenscreena. Animowaniem postaci zajmują się Anna Polińska i Bartosz Kotarski. Autorem zdjęć jest Jan Paweł Trzaska.

Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA jest producentem filmu. Za produkcję wykonawczą odpowiada Momakin. Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

 

Menu
Skip to content