O FunLabie

W siedzibie CeTA powstał FunLab – przestrzeń edukacji i twórczej interakcji z nowoczesnymi technologiami. Miejsce służy zarówno prezentacji projektów badawczych CeTA m.in. gier komputerowych sterowanych muzyką oraz instalacji eksplorujących zależności pomiędzy dźwiękiem i obrazem, jak i organizacji zajęć oraz warsztatów, wykorzystujących te technologie.

Działania edukacyjne prowadzone w FunLabie to przede wszystkim nauka poprzez zabawę. Zajęcia pobudzają kreatywność, rozwijają wrażliwość estetyczną i muzyczną oraz kształtują umiejętności improwizacji. Ponadto wprowadzają zarówno elementy rywalizacji, jak i współpracy w grupie. Dodatkowo, podczas warsztatów przekazywana jest wiedza dotyczącą technologii i urządzeń wykorzystanych w projektach np. kamer kinectowych czy syntezatorów dźwięków .

W FunLabie prezentowane są m.in. poniższe instalacje i programy:

Computer Game Piece

Zamiast tradycyjnej myszki i klawiatury, do sterowania grą używamy głosu lub dźwięku instrumentów muzycznych. Znaczenie mają tu różne aspekty dźwięku, takie jak głośność, wysokość, struktura czy harmonia. FunLab posiada kilka multimedialnych gier, między innymi – dźwiękową wersję Ponga, Tetrisa, czy klon gry G-switch. Metody sterowania dobrane zostały tak, by gracze mieli dużą swobodę w improwizacji. Zajęcia mogą stanowić wsparcie w pracy nad dynamiką głosu u dzieci niesłyszących.

Soundpainting

Instalacja umożliwia „namalowanie utworu muzycznego” przy użyciu pędzla na dużym ekranie dotykowym. Dodatkowo, dzięki wirtualnej palecie dostępnej na tablecie, możliwe jest mieszanie barw, co powiązane jest z odpowiednimi zmianami tembru dźwięku. Poza samym malowaniem, użytkownik ma wpływ na ostateczny efekt poprzez wybór barwy dźwięku, skali muzycznej, tempa i trybu odgrywania. Poprzez zobrazowanie zjawiska synestezji program działa stymulująco na wyobraźnię muzyczną i wizualną odbiorcy, poszerza wiedzę z zakresu teorii muzyki oraz koloru, a także może być wykorzystywany jako element terapii w daltonizmie i achromatopsji. Instalacja jest wciąż rozwijana i rozbudowywana. Trwają m.in. przygotowania nad możliwościami generowania melodii ruchem spojrzenia.

Sound Elemental

W FunLabie wykorzystywany jest także zestaw syntezatorów i efektów audio, które pozwalają zapoznać się z zaawansowanymi metodami syntezy i przetwarzania dźwięku. Dedykowany kontroler pozwala na zabawę z przetwarzaniem własnego głosu, dźwięków czy gotowych nagrań. Zajęcia z wykorzystaniem efektów dźwiękowych mogą stanowić wsparcie w terapii wad wymowy oraz w pracy nad emisją głosu.

Gizmosound

Przedmioty związane z Wytwórnią Filmów Fabularnych we Wrocławiu zostały wykorzystane do stworzenia instalacji umożliwiającej tworzenie muzyki elektroakustycznej na żywo. Zbierane mikrofonami kontaktowymi mikrodźwięki przetwarzane są przez autorskie oprogramowanie. Programy do przetwarzania dźwięku dają możliwość tworzenia własnych, niepowtarzalnych brzmień, które możemy zapisać w postaci pętli dźwiękowych. To jakie brzmienie stworzymy w efekcie końcowym zależy od naszych pokładów wyobraźni.

Polecane szkolenia:

Menu