
Zapraszamy na bezpłatny masterclass – warsztaty kostiumograficzno – rekonstrukcyjne organizowane w ramach obchodów 65-lecia WFF/CeTA, podczas których można stać się współtwórcą dawnych kostiumów filmowych.
Podczas warsztatów będziemy odtwarzać i restaurować, odnalezione w CeTA, stroje z filmu „Diabeł” w reżyserii Andrzeja Żuławskiego. Zachowało się ich niewiele – około 10. Niektóre są bardzo niekompletne, inne zostały przerobione, jednak obecny stan i nasze doświadczenia z podobnych projektów pozwalają mieć nadzieję, że uda się przywrócić im dawną świetność.
Kostiumy autorstwa, nieżyjącej od lat, p. Jadwigi Przeradzkiej – Jędrzejewskiej, należą do najciekawszych w naszych zbiorach. Autorka była zarówno kostiumografką filmową i teatralną, jak i uznaną malarką.
Nasze działania renowacyjne będą polegały na odbarwianiu i usuwaniu zabrudzeń, na barwieniu i przywracaniu pierwotnego koloru tkaninom, na rekonstrukcji elementów pasmanteryjnych, zniszczonych przez upływ czasu na uzupełnianiu ubytków tkanin oraz – co powinno być najciekawsze – na zrealizowaniu według oryginalnych projektów – tych elementów strojów, które czas i wielokrotne użytkowanie na innych planach zdjęciowych zniszczyło bezpowrotnie.
Efektem ma być uzyskanie kostiumów, które powinny wyglądać tak, jak w chwili, gdy pierwszy raz ubrali je aktorzy – a było to w 1972 roku…
Warsztaty odbędą się w Pracowniach w Centrum Technologii Audiowizualnych we Wrocławiu w terminach dostosowanych do możliwości uczestników i postępów prac. Cały proces renowacji kostiumów musi się zakończyć do dnia 6 grudnia 2019 r., kiedy to przedstawimy efekt prac podczas specjalnego pokazu filmu „Diabeł” w Sali kinowej CeTA.
Na spotkanie organizacyjne zapraszamy w dniu 28 października (poniedziałek) o godz. 17:00 do Pracowni multimedialnej FunLab w Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA, ul. Wystawowa 1. ( wejście od tarasu)
Maria Duffek – scenografka, kostiumografka, dekoratorka wnętrz, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Historyk sztuki, także absolwentka Policealnej Szkoły Projektowania Ubioru. Pracę zawodową rozpoczęła w 1991 roku, zajmując się kostiumami i scenografią do filmów reklamowych, odpowiadała za dekorację wnętrz w debiutanckiej „Przystani” Jana Hryniaka i Arkadiusza Tomiaka, za kostiumy w dokumencie „Cybulski. Ostatnia podróż” Joanny Kawalec i Jolanty Popielarz. Fabularnym projektem, do którego Maria Duffek samodzielnie przygotowała scenografię, było „Jutro będzie niebo” w reżyserii Jarosława Marszewskiego z 2001 roku. W swojej karierze artystka pracowała przy ponad 80 produkcjach, również międzynarodowych, wśród których znalazły się m. in. polsko-rosyjska koprodukcja „Break Point” w reżyserii Marka Nowickiego (2002), niemieckie „Tage des Sturms” (2003) i „Die Kinder der Flucht” (2006), rosyjski serial „Diversant. Koniec wojny” (2007 – zdjęcia powstawały na zamku Czocha oraz we Wrocławiu, m. in. na ulicach Kurkowej i Ptasiej), seriale polskie i zagraniczne: „Fala zbrodni”, „Skorumpowani”, „Kontrigra”, „Zasada przyjemności”; międzynarodowa koprodukcja „Ogłuszeni ciszą – spotkanie nad Łabą”; scenografia do filmu „Loving Vincent” została nagrodzona Polską Nagrodą Filmową Orły 2018.
Nasze działania renowacyjne będą polegały na odbarwianiu i usuwaniu zabrudzeń, na barwieniu i przywracaniu pierwotnego koloru tkaninom, na rekonstrukcji elementów pasmanteryjnych, zniszczonych przez upływ czasu na uzupełnianiu ubytków tkanin oraz – co powinno być najciekawsze – na zrealizowaniu według oryginalnych projektów – tych elementów strojów, które czas i wielokrotne użytkowanie na innych planach zdjęciowych zniszczyło bezpowrotnie.
Efektem ma być uzyskanie kostiumów, które powinny wyglądać tak, jak w chwili, gdy pierwszy raz ubrali je aktorzy – a było to w 1972 roku…
Zapewniamy wszystkie potrzebne materiały.
W związku z licznymi pytaniami, dotyczącymi przesyłania zgłoszeń oraz przebiegu naboru uczestników kursów i warsztatów, zebraliśmy poniżej kilka najważniejszych informacji.
Wysłanie formularza stanowi zgłoszenie na warsztaty, ale nie jest jednoznaczne z przyjęciem na zajęcia. Po zakończeniu naboru, do wszystkich osób wysyłamy informację o jego wynikach.
Warunki dla uczestników określone są w opisie warsztatów. Niestety, mamy ograniczoną ilość miejsc i nie możemy przyjąć wszystkich zainteresowanych. Decyzję o przyjęciu na warsztaty podejmują sami prowadzący, którzy starają się stworzyć spójną lub dopełniającą się grupę pod kątem umiejętności i doświadczenia.
Nie, o przyjęciu na warsztaty nie decyduje data wysłania zgłoszenia, o ile zgłoszenie jest wysłane w terminie.
Tak, oczywiście. Mamy nadzieję, że w naszej ofercie prędzej czy później każdy znajdzie coś dla siebie.
Dzień po zakończeniu naboru staramy się rozesłać wszystkie informacje o jego wynikach. Zdarza się jednak, że ilość chętnych jest znaczna, co nas bardzo cieszy, ale też może opóźnić o 1, maksymalnie 2 dni wysyłkę maili.