WARSZTATY kostiumowo – rekonstrukcyjne, listopad – grudzień 2022

Ta treść została przeniesiona do Archiwum.

Rekrutacja zakończona.

 

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty odsłaniające kulisy pracy kostiumografa. Dzięki zaangażowaniu dwóch wybitnych kostiumografek Marii Duffek – Bartoszewskiej oraz Dorothée Roqueplo uczestnicy poznają historię mody, stylu i kostiumu oraz etapy ewolucji projektowania i przygotowywania kostiumów do filmów i produkcji telewizyjnych. Warsztaty skierowane są do uczniów i studentów szkół oraz uczelni artystycznych, a także osób, które pracują już przy realizacji kostiumów (np. w grupach rekonstrukcyjnych oraz przy produkcjach filmowych ) lub planują zająć się tym w przyszłości.

Pod okiem Marii Duffek – Bartoszewskiej oraz Teresy Piwońskiej i Małgorzaty Czackiej uczestnicy będą mieli okazję pracować z autentycznymi kostiumami z pracowni mistrzów kostiumografii i podejmą się rekonstrukcji kostiumów ze znanych polskich filmów, takich jak: „Ziemia obiecana”, „Na srebrnym globie”, „Królowa Bona” czy „Pan Tadeusz”.

Ponadto w ramach warsztatów uczestnicy zapoznają się z takimi aspektami pracy kostiumografa, jak:
– jak czytać scenariusz pod kątem projektowania kostiumu;
– czym jest projekt wrażeniowy i jak go przełożyć na projekt techniczny;
– jak projektowali wielcy polscy kostiumografowie? Zestawienie różnych sposobów zapisu pierwszej myśli o kształcie kostiumu;

Zwieńczeniem warsztatów będzie  pokaz zrekonstruowanych kostiumów oraz wykład jednej z najbardziej kreatywnych i rozpoznawalnych europejskich kostiumografek – Dorothée Roqueplo, nagradzanej na wielu festiwalach filmowych za wybitne realizacje, wzmacniające wizualny przekaz filmu. Pokaz odbędzie się w dniu 16 grudnia (piątek) o godz. 12:00.

Warsztaty są dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zajęcia odbywać się będą w Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu w poniższych terminach:

Prace rekonstrukcyjne nad kostiumami (sala kinowa oraz pracownia kostiumograficzna):

  • 04 – 05 listopada (piątek – sobota) w godz. 10:00 – 14:00
  • 18 – 19 listopada (piątek – sobota) w godz. 10:00 – 14:00
  • 02 – 03 grudnia (piątek – sobota) w godz. 10:00 – 14:00
  • 09- 10 grudnia (piątek – sobota) w godz. 10:00 – 14:00

Pokaz wykonanych prac rekonstrukcyjnych oraz wykład Dorothée Roqueplo (sala kinowa)

  • 16 grudnia (piątek)w godzinach 12:00 – 16:00

Wejście do obu pomieszczeń znajduje się od strony tarasu (mapka).

Dorothée Roqueplo – Absolwentka École Internationale des Arts de la Mode w Paryżu. Uważana za jedną z najlepszych polskich kostiumografek. Pracuje przy produkcjach filmowych, teatralnych, operowych i reklamowych. Wielokrotna laureatka Orła oraz nagród indywidualnych za kostiumy na FPFF w Gdyni, m.in. za takie filmy jak: Prowokator (reż. Krzysztof Lang), Mój Nikifor (reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze), Pręgi (reż. Magdalena Piekorz), Młyn i krzyż (reż. Lech Majewski), Miasto 44 (reż. Jan Komasa), Hiszpanka (reż. Łukasz Barczyk) oraz Magnezja (reż. Maciej Bochniak). Członkini Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej oraz Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.

Maria Duffek – Bartoszewska – scenografka, kostiumografka, dekoratorka wnętrz, członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Historyk sztuki, także absolwentka Policealnej Szkoły Projektowania Ubioru. Pracę zawodową rozpoczęła w 1991 roku, zajmując się kostiumami i scenografią do filmów reklamowych, odpowiadała za dekorację wnętrz w debiutanckiej „Przystani” Jana Hryniaka i Arkadiusza Tomiaka, za kostiumy w dokumencie „Cybulski. Ostatnia podróż” Joanny Kawalec i Jolanty Popielarz. Fabularnym projektem, do którego Maria Duffek samodzielnie przygotowała scenografię, było „Jutro będzie niebo” w reżyserii Jarosława Marszewskiego z 2001 roku. W swojej karierze artystka pracowała przy ponad 80 produkcjach, również międzynarodowych, wśród których znalazły się m. in. polsko-rosyjska koprodukcja „Break Point” w reżyserii Marka Nowickiego (2002), niemieckie „Tage des Sturms” (2003) i „Die Kinder der Flucht” (2006), rosyjski serial „Diversant. Koniec wojny” (2007 – zdjęcia powstawały na zamku Czocha oraz we Wrocławiu, m. in. na ulicach Kurkowej i Ptasiej), seriale polskie i zagraniczne: „Fala zbrodni”, „Skorumpowani”, „Kontrigra”, „Zasada przyjemności”; międzynarodowa koprodukcja „Ogłuszeni ciszą – spotkanie nad Łabą”; scenografia do filmu „Loving Vincent” została nagrodzona Polską Nagrodą Filmową Orły 2018.

Program:

  1. Historia kostiumów filmowych z magazynu Centrum Technologii Audiowizualnych;
  2. Przybliżenie uczestnikom sposobu projektowania kostiumów filmowych;
  3. Porównanie projektów znanych polskich kostiumografów;
  4. Projektowanie, według wzorów historycznych zaczerpniętych z malarstwa i innych dostępnych źródeł, strojów nawiązujących do konkretnego okresu historycznego i określonej tradycji narodowej;
  5. Nauka technik szycia archaicznymi metodami (w przypadku kostiumu sprzed XIX wieku), nauka wykonywania aplikacji na tkaninie;
  6. Wykonanie i naprawa wszystkich elementów kostiumów tak, aby uzyskany ostatecznie efekt imitował oryginalny wygląd konkretnej części ubioru;
  7. Farbowanie tkanin różnorodnymi technikami – zarówno na zimno jak i na ciepło, barwnikami naturalnymi i chemicznymi, odbarwiaczami, itp.;
  8. Malowanie tkanin jedwabnych farbami kwasowymi.
info_circle

W związku z licznymi pytaniami, dotyczącymi przesyłania zgłoszeń oraz przebiegu naboru uczestników kursów i warsztatów, zebraliśmy poniżej kilka najważniejszych informacji.

Wysłanie formularza stanowi zgłoszenie na warsztaty, ale nie jest jednoznaczne z przyjęciem na zajęcia. Po zakończeniu naboru, do wszystkich osób wysyłamy informację o jego wynikach.

Warunki dla uczestników określone są w opisie warsztatów. Niestety, mamy ograniczoną ilość miejsc i nie możemy przyjąć wszystkich zainteresowanych. Decyzję o przyjęciu na warsztaty podejmują sami prowadzący, którzy starają się stworzyć spójną lub dopełniającą się grupę pod kątem umiejętności i doświadczenia.

Nie, o przyjęciu na warsztaty nie decyduje data wysłania zgłoszenia, o ile zgłoszenie jest wysłane w terminie.

Tak, oczywiście. Mamy nadzieję, że w naszej ofercie prędzej czy później każdy znajdzie coś dla siebie.

Dzień po zakończeniu naboru staramy się rozesłać wszystkie informacje o jego wynikach. Zdarza się jednak, że ilość chętnych jest znaczna, co nas bardzo cieszy, ale też może opóźnić o 1, maksymalnie 2 dni wysyłkę maili.

Polecane szkolenia:

Skip to content