WARSZTATY Scenograficzno-kostiumograficzne. Masterclass z Wiesławą i Allanem Starskimi, 29-31.08.2023

Rekrutacja zakończona.

Zapraszamy na wyjątkowy masterclass scenograficzno – kostiumograficzny, który poprowadzą Allan i Wiesława Starscy.

Trzydniowe bezpłatne warsztaty, prowadzone przez cenionych i nagradzanych twórców, to niepowtarzalna okazja do poznania tajników pracy na planie filmowym oraz rozwijania umiejętności scenograficznych i kostiumograficznych.

Podczas pierwszych dwóch dni warsztatów Allan Starski skupi się na różnorodnych tematach związanych ze sztuką scenografii filmowej. Zaprezentuje m.in. proces tworzenia koncepcji wizualnej filmu i omówi specyfikę pracy zespołu scenograficznego, w oparciu o zdjęcia z budowy dekoracji oraz zdjęcia gotowej scenografii filmowej. Uczestnicy dowiedzą się, co tworzy silną oprawę wizualną i czego można się spodziewać pracując jako scenograf. Warsztaty będą również pomocne dla reżyserów i operatorów, pokażą jak duże znaczenie ma scenografia i podpowiedzą jak współpracować ze scenografem na planie. Jednym z poruszanych tematów będzie również wpływ nowoczesnych technik filmowych, scenografii wirtualnej, zapisu elektronicznego i dorysówek komputerowych na pracę scenografa. Trzeciego dnia warsztatów Wiesława Starska opowie o specyfice pracy kostiumografa oraz o etapach projektowania i przygotowywania kostiumów do filmów i produkcji telewizyjnych.

Warsztatom będzie towarzyszyć wystawa projektów scenografii i kostiumów ze zbiorów państwa Starskich, obrazująca ich pracę przy produkcjach zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Warsztaty dofinansowane są ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zajęcia odbywać się będą w Sali kinowej w Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu w dniach:

29-31 sierpnia (wtorek-czwartek) w godzinach 10:00-15:00

Allan Starski – jeden z najlepszych i najbardziej cenionych scenografów zarówno polskiego, jak i światowego kina. W 1969 r. ukończył studia na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jako scenograf zadebiutował w filmie „Chłopcy” z 1973 r. Tworzył scenografię m.in. do filmów Andrzeja Wajdy „Człowiek z marmuru”, „Danton”, „Wielki tydzień”, „Korczak” i „Pan Tadeusz”, a także „Prawa ojca” Marka Kondrata, „Washington Square” i „Europa Europa” Agnieszki Holland, „Olivera Twista” Romana Polańskiego i „Pokłosia” Władysława Pasikowskiego. Jest laureatem wielu nagród m.in. Oscara za „Listę Schindlera” Stevena Spielberga oraz Cezara za „Pianistę” Romana Polańskiego, a także Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego, „Pianistę” Romana Polańskiego i „Pana Tadeusza” Andrzeja Wajdy.

Wiesława Starska – kostiumografka, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, członkini Polskiej Akademii Filmowej. Autorka kostiumów do wielu spektakli teatralnych i filmów, m.in. „Człowiek z marmuru”, „Człowiek z żelaza” i „Panny z Wilka” Andrzeja Wajdy, „Europa, Europa” Agnieszki Holland, „Bez końca” Krzysztofa Kieślowskiego, „Jakub kłamca” Petera Kassovitza.

PROGRAM:

29-30 sierpnia (wtorek-środa) Masterclass z Allanem Starskim

Warsztat będzie połączeniem wykładu, prezentacji zdjęć i rozmowy z uczestnikami spotkania. Głównymi tematami warsztatów będą:
– Współpraca zespołu twórczego. Reżyser, operator a scenograf
– Storyboard jako wizualne narzędzie do dyskusji o obrazie filmu
– Teczka obiektów scenograficznych i jej rola w budżetowaniu filmu
– Dokumentacja historyczna i jej twórcza interpretacja
– Rysunki koncepcyjne, modele i rysunki techniczne
– Obiekty naturalne czy dekoracje budowane w studio?
– Kolor w filmie. Tworzenie gamy kolorów zgodnie z koncepcją filmu (przykłady z filmu „Plac Waszyngtona”)
– Łączenie obiektów w filmie historycznym (przykłady z filmu „Franz Schubert”)
– Film czarno-biały i jego specyfika (przykłady z filmów „Doktor Korczak” i „Lista Schindlera”)
– Wpływ temperamentu twórczego reżysera na ostateczny kształt filmu (przykłady współpracy przy filmach „Lista Schindlera” i „Pianista”)
– Duże filmy historyczne tworzone w całości w studio (przykład filmu „Oliver Twist”)
– Czy można zrobić niskobudżetowy film sci-fi?
– Tworzenie filmu historycznego z dekoracjami rozrzuconymi po świecie (przykład filmu „The Cut”)
– CGI jako dodatkowe narzędzie scenografa
– Scenografia w wysokobudżetowych filmach reklamowych.

31 sierpnia (czwartek) Masterclass z Wiesławą Starską

W programie m.in.
– Współpraca zespołu twórczego. Reżyser, operator a kostiumograf
– Etapy projektowania i przygotowywania kostiumów do filmów i produkcji telewizyjnych
– Jak czytać scenariusz pod kątem projektowania kostiumu
– Czym jest projekt wrażeniowy i jak go przełożyć na projekt techniczny.

info_circle

W związku z licznymi pytaniami, dotyczącymi przesyłania zgłoszeń oraz przebiegu naboru uczestników kursów i warsztatów, zebraliśmy poniżej kilka najważniejszych informacji.

Wysłanie formularza stanowi zgłoszenie na warsztaty, ale nie jest jednoznaczne z przyjęciem na zajęcia. Po zakończeniu naboru, do wszystkich osób wysyłamy informację o jego wynikach.

Warunki dla uczestników określone są w opisie warsztatów. Niestety, mamy ograniczoną ilość miejsc i nie możemy przyjąć wszystkich zainteresowanych. Decyzję o przyjęciu na warsztaty podejmują sami prowadzący, którzy starają się stworzyć spójną lub dopełniającą się grupę pod kątem umiejętności i doświadczenia.

Nie, o przyjęciu na warsztaty nie decyduje data wysłania zgłoszenia, o ile zgłoszenie jest wysłane w terminie.

Tak, oczywiście. Mamy nadzieję, że w naszej ofercie prędzej czy później każdy znajdzie coś dla siebie.

Dzień po zakończeniu naboru staramy się rozesłać wszystkie informacje o jego wynikach. Zdarza się jednak, że ilość chętnych jest znaczna, co nas bardzo cieszy, ale też może opóźnić o 1, maksymalnie 2 dni wysyłkę maili.

Polecane szkolenia:

Skip to content