
Zapraszamy na bezpłatne warsztaty aktorskie „Psychodynamika pracy aktora i aktorki” prowadzone przez Jagodę Szelc – reżyserkę i scenarzystkę filmową, laureatkę licznych nagród filmowych. Warsztaty dotyczyć będą pracy aktorskiej, w szczególności psychodynamiki prób i przygotowań do zdjęć. W programie m. in. następujące tematy: język i komunikacja w pracy aktorskiej, zasada czterech etapów pracy, tworzenie zespołu, rozpoznanie siebie, lokacje, casting vs. zdjęcia próbne, próby oraz czym jest talent a czym nie jest. Szczegółowy opis w zakładce: Program.
Warsztaty są dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jagoda Szelc – reżyserka i scenarzystka. W 2006 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu. W 2004 roku była stypendystką Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach. W 2012 roku była stypendystką Ministra Kultury. W 2018 roku ukończyła z wyróżnieniem wydział Reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi. Jej filmy były pokazywane na takich festiwalach jak: Karlove Vary, Hot Docs, Cannes Short Corner, Nowe Horyzonty czy Brooklyn Film Festival i wiele innych. Jej krótka fabuła „Taki pejzaż” zdobyła główną nagrodę dla filmu studenckiego – Złotą Kijankę na Camerimage Film Festival (2013). W 2017 roku jej debiut filmowy „Wieża. Jasny dzień” zdobył nagrodę za najlepszy debiutu i scenariusz na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych oraz wiele innych międzynarodowych nagród. Został pokazany na Festiwalu Berlinale w prestiżowej sekcji Forum. W 2018 roku została laureatką Paszportów Polityki. W tym samym roku ukończyła swój drugi pełnometrażowy film „Monument” (nagroda specjalna 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych). Wykłada reżyserię filmu fabularnego w Szkole Filmowej w Łodzi oraz pracę z kamerą na Wrocławskiej AST. W 2021 roku zadebiutowała jako reżyserka teatralna zrealizowanym w Teatrze Polskim w Bydgoszczy spektaklem akustycznym „Maszyna” , inspirowanym „Kolonią karną” Kafki. W 2022 roku w Nowym Teatrze w Warszawie wyreżyserowała spektakl pt. „Uśmiechnięty”.
PROGRAM WARSZTATÓW
JĘZYK
- O definicjach i różnicach. Dlaczego rozprawy sądowe rozpoczynają się od uzgodnienia wspólnych definicji. Czym jest język i dlaczego jest tak ważny dla aktorów i aktorek.
- Czym jest komunikacja. Zasady psychodynamiki zdrowej komunikacji. Gdzie możemy uczyć się komunikacji / Gdzie uczymy się aktorstwa – o żegludze, o wspinaczce wysokogórskiej.
- Narzędzia języka naszej pracy. Komunikacja. Analfabetyzm emocjonalny. Demaskacja – uwalnianie. Wgląd. Wsparcie. Konstytuowanie – czemu chwalenie jest tak ważnym elementem naszej pracy . Wsparcie. Asertywność – techniki (na zdartą płytę, wielki słoń, technika jujitsu, trzy częściowe zdanie, technika na „scenariusz”), pozytywna manipulacja – historia o Orsonie Wellesie.
- Gdzie się możemy dokształcać. Psychologia. O słowach przed ujęciem. Książki, blogi, kanały youtube.
ZASADA CZTERECH ETAPÓW PRACY
- Pierwszy etap – Tworzenie zespołu. W jaki sposób dobieramy ludzi. Jaka jest procedura wyboru i dlaczego. Mity i zasady.
- Drugi etap – Budowanie relacji.
- Trzeci etap – Praca. kalkulacji czasu.
- Czwarty etap – Rozwiązanie grupy.
- O rytuałach. Czym były, są i czemu są niezbędne.
TWORZENIE ZESPOŁU
- O uwadze na podział kompetencji.
- Rola drugiego reżysera i wiedzy na temat poszczególnych członków zespołu.
- Jak rozpoznajemy toksycznych ludzi.
ROZPOZNANIE SIEBIE
- Kim jestem. Jakie mam deficyty, o naszych mocnych stronach. O naszych słabych stronach. Zarządzanie sobą. Rozwój.
- Regeneracja. Zasada zachowanie energii w pracy i poza pracą. Co wpływa na naszą pracę, choć myślimy, że nie na nią wpływa.
- Parę słów o żołnierzach legii cudzoziemskiej.
- O wypadkach na planie. Niepożądane zdarzenia w praca reżysera. Planem B, C, D i etc.
- Jak wygląda dobrze rozpoczęty dzień pracy aktora i aktorki.
LOKACJE
- Metodologia wyboru i pracy lokacją.
- Praca nad scenariuszem z lokacją. O Determinacji.
CASTING vs. ZDJĘCIA PRÓBNE
- Z kim chcemy pracować i dlaczego.
- Czym jest casting i jego ograniczenia.
- Czym są zdjęcia próbne i ich zalety.
- Kto przeprowadza zdjęcia próbne. Jak się do nich przygotować.
PRÓBY
- Czym jest próba. Co próbujemy. Czemu próby są bezwzględnie ważne.
- Mit próby z aktorami i aktorkami. Nieprzyspieszanie procesów.
- Psychologia prób.
- Jaka jest oś czasu w próbach z aktorami i aktorkami. Parę słów o naturalnych etapach i kryzysie w próbach. Historia o Panu, który chciał pojechać na wakacje, ale stwierdził, że skoro jego ostatecznym celem jest powrót do domu to tu zostanie.
- Techniki prób.
- Jak próbujemy z dziećmi. Techniki grania z dziećmi.
CZYM JEST TALENT A CZYM NIE JEST
- Czym jest i czym nie jest. Mit talentu.
- O filmie „Dotknięcie pustki”. O technikach rozpoznania swojego talentu. O technikach demaskowania czym nie jest.
W związku z licznymi pytaniami, dotyczącymi przesyłania zgłoszeń oraz przebiegu naboru uczestników kursów i warsztatów, zebraliśmy poniżej kilka najważniejszych informacji.
Wysłanie formularza stanowi zgłoszenie na warsztaty, ale nie jest jednoznaczne z przyjęciem na zajęcia. Po zakończeniu naboru, do wszystkich osób wysyłamy informację o jego wynikach.
Warunki dla uczestników określone są w opisie warsztatów. Niestety, mamy ograniczoną ilość miejsc i nie możemy przyjąć wszystkich zainteresowanych. Decyzję o przyjęciu na warsztaty podejmują sami prowadzący, którzy starają się stworzyć spójną lub dopełniającą się grupę pod kątem umiejętności i doświadczenia.
Nie, o przyjęciu na warsztaty nie decyduje data wysłania zgłoszenia, o ile zgłoszenie jest wysłane w terminie.
Tak, oczywiście. Mamy nadzieję, że w naszej ofercie prędzej czy później każdy znajdzie coś dla siebie.
Dzień po zakończeniu naboru staramy się rozesłać wszystkie informacje o jego wynikach. Zdarza się jednak, że ilość chętnych jest znaczna, co nas bardzo cieszy, ale też może opóźnić o 1, maksymalnie 2 dni wysyłkę maili.